Procedura zmiany biegu

Zaczynasz swoją przygodę z F1? Zacznij od tego działu - w nim możesz zapytać o dowolną kwestię.

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
Felippex
Posty: 14
Rejestracja: sob 21 cze, 2008 20:35

Procedura zmiany biegu

Post autor: Felippex » pn 15 cze, 2009 21:44

Czy ktoś może mi powiedzieć jak czy zmiana biegu w bolidzie jest mniej więcej taka sama (czy oni tez mają tam sprzęgło które działa tak samo) jak w normalnym samochodzie ???

Awatar użytkownika
gootek
Posty: 784
Rejestracja: pt 08 lut, 2008 10:09
Lokalizacja: Dolnośląskie

Post autor: gootek » pn 15 cze, 2009 21:49

Sprzęgło jest automatyczne, kierowca obsługuje tylko 'manetki'.

Awatar użytkownika
yarpen.zirgin
Posty: 4404
Rejestracja: pt 16 lut, 2007 12:46

Post autor: yarpen.zirgin » wt 16 cze, 2009 08:43

A skrzynia jest sekwencyjna :)
KubicoManiak vel Dobro Squad
CHAM squad

Awatar użytkownika
Felippex
Posty: 14
Rejestracja: sob 21 cze, 2008 20:35

Post autor: Felippex » wt 16 cze, 2009 15:32

Czyli oni nie wciskają sprzęgła podczas zmiany biegu?

Awatar użytkownika
dudek2
Posty: 982
Rejestracja: sob 30 cze, 2007 10:36
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

Post autor: dudek2 » wt 16 cze, 2009 15:41

nie wciskaja sprzegla bo sprzeglo jest automatyczne
BUKA NIE ŻYJE!

bennington

Post autor: bennington » wt 16 cze, 2009 15:42

Skrzynia w Formule 1 to, półautomatyczne sekwencyjna skrzynia biegów o 7 przełożeniach i nie zerowej w czasie zmianie biegu.

Co za tym idzie, kierowca fizycznie nie obsługuje sprzęgła zmieniając biegi.

Naciska jedynie łopatkę za kierownicą którą albo zwiększa bieg albo go redukuje. Łopatki nie obsługują biegu Jałowego/Neutralnego (N) oraz wstecznego (R)

Bieg jałowy wrzuca się osobnym przyciskiem na kierownicy, natomiast do biegu wstecznego potrzebna jest cała procedura, dlatego wrzucenie tego biegu zajmuje kilka sekund.

Skrzynia jest pół automatyczna co oznacza że nie ma mechanicznego połączenia między punktem w którym kierowca zmienia bieg a skrzynią biegów, wszystko jest 'fly by wire'.

Wszystko wygląda mniej więcej tak:

Kierowca wciska łopatkę zmiany biegów -> sygnał z przycisku kierowany jest do mikrokontrolera w kierownicy -> sygnał przenoszony jest do tzw jednostki centralnej która jak wiemy jest produkowana przez Mclarena -> jednostka centralna wysyła informacje do skrzyni biegów która załącza sprzęgło, zmienia bieg i łączy na nowo układ napędowy.

A wszystko to w mniej niż 20 mili sekund.

Awatar użytkownika
yarpen.zirgin
Posty: 4404
Rejestracja: pt 16 lut, 2007 12:46

Post autor: yarpen.zirgin » wt 16 cze, 2009 16:02

I na dokładkę na tej stronie pokazana jest różnica między skrzynią tradycyjną a sekwencyjną: http://auto.howstuffworks.com/sequential-gearbox1.htm
KubicoManiak vel Dobro Squad
CHAM squad

Awatar użytkownika
chemik
Posty: 53
Rejestracja: pn 27 kwie, 2009 21:23

Post autor: chemik » pt 19 cze, 2009 09:16

Zylem w przekonaniu, ze bolidy F1 nie maja biegu wstecznego... Zbedna masa...
A czy przypadkiem skrzynie biegow w F1 nie sa planetarne? Tak skrzynia nawet podczas zmiany biegu przekazuje moment na kola, wiec auto "ciagnie" nawet przy przerzucaniu biegow...

Awatar użytkownika
yarpen.zirgin
Posty: 4404
Rejestracja: pt 16 lut, 2007 12:46

Post autor: yarpen.zirgin » pt 19 cze, 2009 09:26

Nie, rozwiązanie stosowane w skrzyniach DSG (VW Group), czyli skrzynia dwusprzęgłowa, jest zabroniona.
KubicoManiak vel Dobro Squad
CHAM squad

ODPOWIEDZ

Wróć do „ABC Formuły 1”