Iskry spod bolidow w koncowce lat 80-tych..

Zaczynasz swoją przygodę z F1? Zacznij od tego działu - w nim możesz zapytać o dowolną kwestię.

Moderator: Moderatorzy

ropz
Posty: 26
Rejestracja: sob 07 paź, 2006 09:34
Lokalizacja: Szczecin

Iskry spod bolidow w koncowce lat 80-tych..

Post autor: ropz » pt 13 paź, 2006 18:29

Zauwazylem na niektorych filmach ze bardzo czesto lecialy iskry spod "tylka" samochodu.. mysle ze jest to spowodowane dociskiem przy duzej predkosci tylu samochodu, przez co blacha w kontakcie z ziemia wytwarzala iskry.. czy to prawda?
ropz

goqsane
Posty: 111
Rejestracja: pn 21 sie, 2006 22:33
Lokalizacja: Słupsk

Post autor: goqsane » pt 13 paź, 2006 22:45

Iskry najczesciej powstawaly na skutek wybojow na torze, a ich bylo sporo, zawieszenie nie bylo w stanie utrzymac pionu niekiedy no i tak powstawaly efektowne iskry

Awatar użytkownika
hideto
Posty: 10740
Rejestracja: czw 15 cze, 2006 17:57
Kontakt:

Post autor: hideto » czw 19 paź, 2006 23:57

goqsane trafił w sedno. tarcie bolidu o podłoże to nei pożądane zjawisko.

dlaczego ?

gdy bolid jest nisko zawieszony pod bolidem wytwarza się dodatkowa siła ktora go przysysa. w momencie gdy bolid pusci taki snopek iskier (czyt. zaryl brzuchem w asfalt) cała ta siła idzie w diabły i łątwo można wyfrunąć z toru.


miedzy innymi przez takie zjawisko zginął ayrton senna.

jego bolid poprostu osiadł na asfalcie na tym feralnym zakrecie :(
"Człowiek, który zgadza się ze wszystkimi, nie zasługuje na to, by ktokolwiek się z nim zgadzał." - Winston Churchill

ropz
Posty: 26
Rejestracja: sob 07 paź, 2006 09:34
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: ropz » pt 20 paź, 2006 08:31

Kurde to ja juz rozne wersje slyszalem o Ayrtonie Sennie poczawszy od tego ze mu pekl drazek kierownicy po zahaczenie o kraweznik swoim niskim zawieszeniem.. nic juz nie wiem!!!
ropz

Awatar użytkownika
Wilu
Posty: 107
Rejestracja: sob 26 sie, 2006 17:15
Lokalizacja: Nysa

Post autor: Wilu » pt 20 paź, 2006 09:03

Co do efektu ocierania bolidu o asfalt to dalej istnieje. pare wyścigów wcześniej widziałem jak spod bolidów wieźdżajacych na zakręt wydobywały się iskry, co prawda nie tak efektowne ale jednak nadal coś takiego występuje.
Obrazek
Hasta la victoria siempre! Patria o Muerte !

goqsane
Posty: 111
Rejestracja: pn 21 sie, 2006 22:33
Lokalizacja: Słupsk

Post autor: goqsane » pt 20 paź, 2006 09:28

well, z tego co wiem FIA podniosła lekko wysokość bolidu nad powierzchnią toru po wypadku A. Senny, wtedy bolidy zawieszone były znacznie niżej niż teraz, co dawało im lepsze właściwości aerodynamiczne.

A co do śmierci Senny to nie można być niczego pewnym, jedni mówią, że stracił on kontrole po serii wybojów które wprowadziły jego bolid w 'poślizg', inni twierdzą, że zawiódł drążek kierowniczy (ja sam osobiśćie wierzę w to), jedno jest pewne, Senna nie zginąłby gdyby nie feralna część zawieszenia przedziurawiająca jego kask a następnie czaszkę :(

we'll never forget about you Ayrton

foa
Posty: 42
Rejestracja: pn 11 cze, 2007 20:54
Lokalizacja: Kraków

Post autor: foa » śr 13 cze, 2007 21:20

hej, a nie może być tak, że i jedno i drugie wpłyneło na wypadek? przeciez moze tak byc iz wyboje sprawily te snoby iskier i zjazd z odpowieniego toru jazdy, a uklad kierowniczy zrobil swoje. wogole to senne i ten wypadek znam tylko z relacji bo mialam 2 lata jak zginąl ale strasznie mnie to poruszylo.

Awatar użytkownika
McLfan
Posty: 2484
Rejestracja: wt 11 lip, 2006 15:02
Lokalizacja: Opole

Post autor: McLfan » śr 13 cze, 2007 21:31

Teraz nie ma iskier spod samochodu. To zwykle drewno z belki umieszczonej pod samochodem.

Awatar użytkownika
natka
Posty: 323
Rejestracja: wt 29 maja, 2007 16:55

Post autor: natka » śr 13 cze, 2007 21:35

A ja jak zmarł Senna miałam 2 miesiące (niecałe), ale jeżeli chcesz trochę o nim przeczytać to polecam stronkę http://senna.pcserwis.com/ jest tam kilka ciekawych historii, wypowiedzi o nim, opis jego wypadku sekunda po sekundzie oraz przyczyny, których jest wiele.
"Za Bardzo To Kocham, Bym Przestał To Robić" Ayrton Senna
ING Renault F1 Team!
Fernando Alonso!

Awatar użytkownika
jaro738
Posty: 2949
Rejestracja: śr 13 gru, 2006 20:34
Lokalizacja: Rzeszów

Post autor: jaro738 » ndz 16 wrz, 2007 21:23

co prawda nie chodzi o lata osiemdzieesiąte ale........

dzisiaj zauważyłem że jak zaczął się podjazd na Eou Rouge to za bolidem pojawiał się rdzawy dymek a na torze zostawało coś takiego

ObrazekObrazek

ktoś wyjaśni??

[ Dodano: 16 Wrzesień 2007, 21:53 ]
teraz mi się przypomniało, że coś podobnego widziałem na zjeździe do PitLane na Indy.

Zastanawiam sie czy to nie ma coś wspólnego z tą drewnainą płytą pod bolidem

Awatar użytkownika
TobaccoBoy
Posty: 304
Rejestracja: wt 12 cze, 2007 05:41

Post autor: TobaccoBoy » ndz 16 wrz, 2007 21:59

jaro738, tak ma. To sklejkowe testy po prostu z powodu dociążenia bolidu trą o nawierzchnie i temu na Indy i na Spa podwyższa się bolidy, by w czasie wyścigu starło się nie więcej niż regulaminowe 2 mm....
Przed Gp Niemiec w 1994 desek nie było wiec gdy podłoga tarła o nawierzchnię albo dochodziło do całkowitego utracenia downforce pod bolidem i latania albo ostrzenia, gdy dyfuzor dotykał nawierzchni...

Awatar użytkownika
jaro738
Posty: 2949
Rejestracja: śr 13 gru, 2006 20:34
Lokalizacja: Rzeszów

Post autor: jaro738 » ndz 16 wrz, 2007 22:07

tak coś czułem że jak się TabaccoBoy pojawi to będę wiedział.

thx

Awatar użytkownika
Optic
Posty: 21
Rejestracja: sob 08 gru, 2007 10:52
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Post autor: Optic » śr 09 sty, 2008 13:17

Odswiezam topic:

Dzis bolid F1 to - przede wszystkim - technologia istnie kosmiczna + ...drewniana belka. Taka bela musi sporo wazyc i przy scisle ograniczonej masie pojazdu stanowi pewnie spory problem.
Myslicie, ze nie da sie jej zastapic jakims bardziej... nowoczesnym rowiazaniem? ;) Inaczej mowiac, czy nie istnieje jakis inny material - lzejszy i o podobnych wlasciwosciach - niz zwykla, rustykalna drewniana bela?

Pozdrawiam,

cichy
Posty: 1558
Rejestracja: pt 21 wrz, 2007 23:38

Post autor: cichy » śr 09 sty, 2008 16:22

Optic pisze:Myslicie, ze nie da sie jej zastapic jakims bardziej... nowoczesnym rowiazaniem? ;) Inaczej mowiac, czy nie istnieje jakis inny material - lzejszy i o podobnych wlasciwosciach - niz zwykla, rustykalna drewniana bela?
ale po co się bawić w nowe, droższe technologie skoro taka deska sprawuje jak na razie doskonale swoją rolę... fakt, może coś lżejszego by się przydało.. chociaż?

Awatar użytkownika
broker
Posty: 1132
Rejestracja: wt 18 wrz, 2007 22:57
Lokalizacja: Bambucza

Post autor: broker » śr 09 sty, 2008 16:39

Ale po co szukać czegoś lżejszego skoro sam bolid waży około 500kg i do tego dokłada się i tak sporo balastu, żeby spełnić wymóg minimalnej wagi 605kg :?:
BMW POWER

Awatar użytkownika
Łukasz
Posty: 133
Rejestracja: czw 29 mar, 2007 14:29
Lokalizacja: Mieroszów
Kontakt:

Post autor: Łukasz » śr 09 sty, 2008 17:06

Teflon ma takie właściwości jak ta "belka" ;] No ale jest lekki, a to niepożądane :mrgreen:
Ostatnio zmieniony śr 09 sty, 2008 18:33 przez Łukasz, łącznie zmieniany 1 raz.
Nie bijcie mnie - ja nie znam się na F1 :P

Awatar użytkownika
patgaw
Posty: 352
Rejestracja: czw 16 sie, 2007 00:06

Post autor: patgaw » śr 09 sty, 2008 17:21

duza waga takiej belki jest wrecz pozadana, bo to rowna sie nizszemu srodkowi ciezkosci a to mozliwosci szybszego pokonania zakretu.

Awatar użytkownika
Venceremos
Posty: 2020
Rejestracja: wt 01 sie, 2006 12:05
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Venceremos » śr 09 sty, 2008 17:58

Optic pisze:Myslicie, ze nie da sie jej zastapic jakims bardziej... nowoczesnym rowiazaniem? ;) Inaczej mowiac, czy nie istnieje jakis inny material - lzejszy i o podobnych wlasciwosciach - niz zwykla, rustykalna drewniana bela?
Belka nie stanowi wielkiego problemu bo jest zawieszona możliwie nisko. Większość "zabaw" z rozkładem masy sprowadza się do tego, że projektanci bolidu starają się możliwie najbardziej obniżyć środek ciężkości. Swoją drogą nie wydaje mi się, żeby ta deska ważyła więcej niż 10-15kg.
"Formula 1 is not a sport" - Jedyna rozsądna wypowiedź Alonso :D

Awatar użytkownika
qTeCk
Posty: 163
Rejestracja: pt 21 gru, 2007 16:47

Post autor: qTeCk » czw 10 sty, 2008 23:52

cichy pisze:
Optic pisze:Myslicie, ze nie da sie jej zastapic jakims bardziej... nowoczesnym rowiazaniem? ;) Inaczej mowiac, czy nie istnieje jakis inny material - lzejszy i o podobnych wlasciwosciach - niz zwykla, rustykalna drewniana bela?
ale po co się bawić w nowe, droższe technologie skoro taka deska sprawuje jak na razie doskonale swoją rolę... fakt, może coś lżejszego by się przydało.. chociaż?


Dokładnie. Technologia nie jest sztuką dla sztuki ale jest ukierunkowana na konkretne cele. Jeśli coś w zupełności je spełnia to nie ma potrzeby tracic środki które można by spożytkowac w innych bardziej perspektywicznych sektorach. Najlepszy dowód to sam fakt jej istnienia. Skoro wszyscy jej używają nadal to znaczy ze coś w tym jest :grin:
"Formula One is a sport from lights to flag. The rest of the time it is dog eat dog business like no other"

Master
Posty: 50
Rejestracja: śr 05 gru, 2007 15:08
Lokalizacja: Poznań

Post autor: Master » pn 14 sty, 2008 14:30

goqsane pisze:well, z tego co wiem FIA podniosła lekko wysokość bolidu nad powierzchnią toru po wypadku A. Senny, wtedy bolidy zawieszone były znacznie niżej niż teraz, co dawało im lepsze właściwości aerodynamiczne.

A co do śmierci Senny to nie można być niczego pewnym, jedni mówią, że stracił on kontrole po serii wybojów które wprowadziły jego bolid w 'poślizg', inni twierdzą, że zawiódł drążek kierowniczy (ja sam osobiśćie wierzę w to), jedno jest pewne, Senna nie zginąłby gdyby nie feralna część zawieszenia przedziurawiająca jego kask a następnie czaszkę :(

we'll never forget about you Ayrton
Tak masz rację. Ale wprowadzili też po tym wypadku obniżenie kokpitu kierowcy. Bo głównie to przez oponę Senna miał pęknięcie czaszki. Moim zdaniem części zawieszenia były tylko obocznością.

Awatar użytkownika
hideto
Posty: 10740
Rejestracja: czw 15 cze, 2006 17:57
Kontakt:

Post autor: hideto » pn 14 sty, 2008 17:08

Master pisze:Ale wprowadzili też po tym wypadku obniżenie kokpitu kierowcy. Bo głównie to przez oponę Senna miał pęknięcie czaszki. Moim zdaniem części zawieszenia były tylko obocznością.
Co wprowadzili ? obniżenie ? kpisz czy nie wiesz o czym piszesz ?

wprowadzono przepis że boki kabiny mają być wyższe. W tamtych czasach na porządku dziennym było to że kabina po bokach kończyła się poniżej linii barków kierowcy.

nie nakazano podwyższenia (raczej) bo przecież to byłoby dość durnym przepisem. wprowadzili przepis o ścieraniu się 'deski' pod podłogą bolidu. wprowadzono też obowiązkowe montowanie zawieszenia na linkach metalowych. Po to by nie odpadały w czasie wypadku.
"Człowiek, który zgadza się ze wszystkimi, nie zasługuje na to, by ktokolwiek się z nim zgadzał." - Winston Churchill

Awatar użytkownika
Matthias
Posty: 518
Rejestracja: ndz 05 sie, 2007 10:46
Lokalizacja: Wolbrom
Kontakt:

Post autor: Matthias » pn 14 sty, 2008 18:56

hideto pisze:Po to by nie odpadały w czasie wypadku.
Koła bolidu Kubicy na GP Kanady :roll: hmm... Może powinny być mocniejsze? (linki)

Awatar użytkownika
hideto
Posty: 10740
Rejestracja: czw 15 cze, 2006 17:57
Kontakt:

Post autor: hideto » pn 14 sty, 2008 18:59

wiesz jak ktoś przywali 300 km/h w ścianę to wątpie czy wymyślono materiał który wytrzyma bez zerwania się.
"Człowiek, który zgadza się ze wszystkimi, nie zasługuje na to, by ktokolwiek się z nim zgadzał." - Winston Churchill

Awatar użytkownika
Matthias
Posty: 518
Rejestracja: ndz 05 sie, 2007 10:46
Lokalizacja: Wolbrom
Kontakt:

Post autor: Matthias » pn 14 sty, 2008 19:14

Sądzę, że tak, ale nie jestem pewien.

Awatar użytkownika
Xcore
Posty: 1648
Rejestracja: pt 23 mar, 2007 15:04
Lokalizacja: Białystok

Post autor: Xcore » pn 14 sty, 2008 19:28

Koła bolidu Kubicy na GP Kanady hmm... Może powinny być mocniejsze? (linki)
Akurat jedno koło zostało :)
Nie mogę ci pomóc
Jestem Ikskorem :)

Awatar użytkownika
broker
Posty: 1132
Rejestracja: wt 18 wrz, 2007 22:57
Lokalizacja: Bambucza

Post autor: broker » wt 15 sty, 2008 14:29

Wy chyba czegoś nie rozumiecie, koła są tak zamocowane, żeby pierwsze odpadały przy zderzeniu, bo pochałania to energię kinetyczną :)
BMW POWER

Mikołaj Sokół
Posty: 300
Rejestracja: wt 21 sie, 2007 16:04
Kontakt:

Post autor: Mikołaj Sokół » wt 15 sty, 2008 16:12

hideto pisze:wprowadzono też obowiązkowe montowanie zawieszenia na linkach metalowych. Po to by nie odpadały w czasie wypadku.
To wprowadzono nie po wypadku Senny, tylko 4 lata później. A linki nie są metalowe.

Awatar użytkownika
Venceremos
Posty: 2020
Rejestracja: wt 01 sie, 2006 12:05
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Venceremos » wt 15 sty, 2008 17:47

Mikołaj Sokół pisze:To wprowadzono nie po wypadku Senny, tylko 4 lata później. A linki nie są metalowe.
Raczej 6 lat później (po GP Włoch 2000). Miał miejsce wtedy wypadek Frentzena i Trullego w wyniku którego zginął Marshall, który został uderzony oderwanym kołem.
"Formula 1 is not a sport" - Jedyna rozsądna wypowiedź Alonso :D

Mikołaj Sokół
Posty: 300
Rejestracja: wt 21 sie, 2007 16:04
Kontakt:

Post autor: Mikołaj Sokół » wt 15 sty, 2008 19:12

Nie. Wtedy wprowadzono dodatkowe wymagania odnośnie tych mocowań. Same mocowania są stosowane od 1998 r.

Awatar użytkownika
hideto
Posty: 10740
Rejestracja: czw 15 cze, 2006 17:57
Kontakt:

Post autor: hideto » wt 15 sty, 2008 19:23

Mikołaj Sokół pisze:A linki nie są metalowe.
Wheel tethers
Each wheel will be restrained by a tether system which is capable of absorbing more than four times the energy of existing tethers. This has been made possible by research carried out by the newly-established FIA Institute for Motor Sport Safety into the development of metallic tethers, rather than the fibrous tethers used currently

wybaczysz ale innego tłumaczenia słowa 'metallic' niż 'metalowy' nie znam ;-)

co do wprowadzenia tego przepisu faktycznie się myliłem, tak to jest oglądać po nocy podsumowania sezonów zrobione przez bodajże itv
"Człowiek, który zgadza się ze wszystkimi, nie zasługuje na to, by ktokolwiek się z nim zgadzał." - Winston Churchill

ODPOWIEDZ

Wróć do „ABC Formuły 1”