Cylinder

Forum poświęcone zagadnieniom technicznym towarzyszącym F1.

Moderator: Moderatorzy

Michu90
Posty: 3
Rejestracja: śr 19 maja, 2010 18:05

Cylinder

Post autor: Michu90 » śr 19 maja, 2010 18:14

Witam! Mam pytanie co do cylindra silnika spalinowego. Odrazu zaznaczam, że nie pytam koniecznie o silniki z F1, chociaż to też mnie interesuje (różnice też)

Otóż szukam informacji (dokładnych) na temat cylindra silnika. Z czego się wykonuje cylindry? Jakiego rodzaju to materiał (żeliwo, silumin, czy może jakiś inny?) Poza tym jakim obróbką (powierzchniowym, cieplnym = azotowanie, nawęglanie, hartowanie, odpuszczanie itd) jest taki materiał poddawany? Jeżeli jest to w jakim temperaturach i proporcjach:)? Jeżeli ktoś posiada takie informacje i chciałby się nimi podzielić to proszę o kontakt tu, bądź na maila... Ciekawi mnie co napiszecie i jakie informacje posiadacie:) pilne :) z góry dzięki:)

Awatar użytkownika
hideto
Posty: 10740
Rejestracja: czw 15 cze, 2006 17:57
Kontakt:

Post autor: hideto » śr 19 maja, 2010 18:18

rozumiem że to żart ? ew. szukasz informacji na inny temat i przez przypadek powiedziałeś o cylindrze... bo o ile się nie mylę to cylinder jest elementem integralnym głowicy silnika...

[ Dodano: Sro 19 Maj, 10 18:21 ]
jeśli jednak chodzi o samą konstrukcję silnika, to polecam obejrzeć program o fabryce Ferrari, jest tam np pokazane jak pracownik odlewa ręcznie w piaskowej formie elementy silinika, potem je obrabia i testuje ich dopasowanie cyfrowymi mikrometrami.

w F1 zapewne się to wiele nie różni, poza wytrzymałością i ciężarem. Różnice są głównie w tłokach które są znacznie cieńsze - tzw tłoki wysoko obrotowe -
"Człowiek, który zgadza się ze wszystkimi, nie zasługuje na to, by ktokolwiek się z nim zgadzał." - Winston Churchill

Michu90
Posty: 3
Rejestracja: śr 19 maja, 2010 18:05

Post autor: Michu90 » śr 19 maja, 2010 18:27

Napisalem cylinder bo interesuja mnie informacje o cylindrze, a to ze jest integralna czescia glowicy to nie zmienia faktu ze takich informacji szukam :D wiec nie rozumiem Twojego zdziwienia:P

PS. A macie informacje co do tego jakie jest ciśnienie i jaka temp w cylindrze podczas wyscigu?

Awatar użytkownika
hideto
Posty: 10740
Rejestracja: czw 15 cze, 2006 17:57
Kontakt:

Post autor: hideto » śr 19 maja, 2010 18:32

"Człowiek, który zgadza się ze wszystkimi, nie zasługuje na to, by ktokolwiek się z nim zgadzał." - Winston Churchill

makaveli
Posty: 97
Rejestracja: wt 24 lip, 2007 09:42

e

Post autor: makaveli » śr 19 maja, 2010 20:01

hid - nie pisz glupot jesli nie masz pojecia. cylinder nie jest czescia glowicy.
Bloki silnika, w ktorych znajduja sie cylindry wykonuje sie glownie z aluminium, jednak same gladzie cylindra sa robione z twarlszych materialow (np z dodatkiem zeliwa), kiedys byly proby z nikasilem,alusilem - porzucone.

Kiedys bloki byly glownie zeliwne,ale waga je zabila.

nie mam pojecia jak to wyglada w f1, tloki, korbowody musza byc bardzo lekkie,aby silniki mjogly krecic sie tak wysoko. musza byc jednoczesnie bardzo wytrzymale (w zwyklych silnikach sa to tzw. kute tloki,korbowody).

Glowica to 'czapka' na blok.

Tak zupełnie btw, 1,5l turbo bmw, w ktore dmuchano ponad 4b cisnienia to byly seryjne, uzywane (!!) bloki silnikow m10 bmw.

Awatar użytkownika
lg2000
Posty: 1841
Rejestracja: pn 02 lip, 2007 10:25
Lokalizacja: EPML

Post autor: lg2000 » śr 19 maja, 2010 21:10

Michu90 pisze:Napisalem cylinder bo interesuja mnie informacje o cylindrze, a to ze jest integralna czescia glowicy to nie zmienia faktu ze takich informacji szukam :D wiec nie rozumiem Twojego zdziwienia:P

PS. A macie informacje co do tego jakie jest ciśnienie i jaka temp w cylindrze podczas wyscigu?
Cylinder nigdy nie był i nie będzie częścią głowicy. Cylinder jest integralną częścią kadłuba silnika. W zależności od typu silnika moze być odlany razem z kadłubem lub wykonany przez wciskane tuleje cylindrowe. Spektrum materiałów może być bardzo szerokie w zależności od zastosowań ale w większości przypadków stosuje się różne odmiany żeliwa. Żeliwa się nie hartuje i nie odpuszcza lecz wyżarza i sezonuje. Azotować można ewentualnie powierzchnie tulei stalowych. Jeżeli cię to bardzo interesuje to polecam jakąś politechniczną książkę o metaloznawstwie. To bardzo obszerne zagadnienia ale większość zagadnień powinna poruszać.
Jeżeli chodzi o temperatury "cylindra" to zależy o co ci chodzi. Czy temperatura spalin w cylindrze, czy ścianek górnej części cylindra czy dolnej części. Wszystko zależy od konstrukcji, obciążenia, materiałów i intensywności chłodzenia. Na pytanie zadane tak ogólnie nie da się prosto odpowiedzieć.

Michu90
Posty: 3
Rejestracja: śr 19 maja, 2010 18:05

Post autor: Michu90 » śr 19 maja, 2010 22:17

Chodzi mi o krytyczne ciśnienie i temperature w cylindrze, czyli najwyższe które musi "wytrzymać" cylinder, który przecież odlewany jest cały jednolicie i tak samo jest poddawany obróbce cieplnej... a co do żeliwa to nie uważasz, że żeliwa są za ciężkie??

Mam za zadanie opracowanie z jakiego materiału wykonałbym cylinder(co do silnika i jego parametrów to mam wolną rekę, dlatego nie podałem dokładnych danych, jeżeli chodzi to F1 to wszyscy znamy, a jaki silnik wybiore jeszcze nie wiem) i jakim obróbką bym go poddał, dlatego pytam bo interesują mnie różne pomysły i dlatego też nie narzucam niczego z góry:) bo kolejnym moim zadaniem jest porównanie metod i sposobów:)

PS. Można zastąpić według Ciebie sezonowanie innym procesem(np wyżarzaniem stabilizującym) czy nie bardzo?

Rtoipb
Posty: 153
Rejestracja: pn 19 mar, 2007 15:38
Lokalizacja: Prawie Gliwice

Post autor: Rtoipb » śr 19 maja, 2010 23:45

Cylinder w/g wikipedia
Polecam google i hasło tuleja cylindra (cylindrowa)
Tutaj jest o tulejach
Kubicomaniak ;-)
Syberyjskie ślicznoty

gumolyt
Posty: 1
Rejestracja: śr 26 maja, 2010 13:39

Post autor: gumolyt » śr 26 maja, 2010 14:13

silnik spalinowy jest jednym z najbardziej skomplikowanych konstrukcji bo i termodynamika, mechanika, mechanika płynów wszystko w jednym. Co do Twojego pytania to każdy silnik będzie miał różne parametry a co z tym idzie i różne materiały z jakich jest wykonany element. Jak skomplikowane jest Twoje pytanie dodam tylko że przez cały semestr na politechnice uczyłem się tylko o smarowaniu pomiędzy tłokiem a cylindrem, a przez 2 lata specjalizacji na temat silników spalinowych dowiedziałem się zaledwie małą cząstkę całej wiedzy związanej z silnikami spalinowymi.
...

Majka
Posty: 15
Rejestracja: ndz 14 mar, 2010 19:11

Post autor: Majka » wt 22 cze, 2010 17:09

"to chyba jakis zart" ;) z tym cylindrem zintegrowanym z glowica :) LOL
Cylindry sa czescia korpusu silnika wykonanego ze stopu aluminium. Cylindry a wlasciwie tuleje cylindrowe wciskane sa do korpusu.
Cisnienie w silniku F1 podczas pracy jest informacja scisle tajna i nie jest udostepniane nawet firmie ktora projektuje tloki do tychze silnikow F1 (!) dlatego informacji jakie cisnienie panuje w silniku raczej prozno szukac :)

M.

Awatar użytkownika
Invinciblee
Posty: 1260
Rejestracja: sob 27 gru, 2008 11:38
Kontakt:

Post autor: Invinciblee » śr 26 wrz, 2012 14:04

Aż muszę odkopać bo głupoty że aż wstyd.



Jakie tuleje? :D Jakie nieudane próby z nikasilem?

We wszystkim co w miarę współczesne i liczą się osiągi stosuje się nikasil właśnie. Warstwa rzędu ułamka milimetra a nie żadne tam wciskanie tuleje.

LeSiO
Posty: 19
Rejestracja: czw 26 mar, 2009 10:54
Lokalizacja: P-no

Post autor: LeSiO » śr 03 paź, 2012 12:39

No wlasnie tez sie zdziwilem bo sam mam w swoim silniku tuleje z nikasilem.

ODPOWIEDZ

Wróć do „F1 - forum techniczne”