Jak działa dyfuzor?

Forum poświęcone zagadnieniom technicznym towarzyszącym F1.

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
soh
Posty: 37
Rejestracja: pn 28 kwie, 2008 10:22

Jak działa dyfuzor?

Post autor: soh » czw 29 maja, 2008 19:08

Jak działa dyfuzor? Mocno teoretyczne naukowe dywagacje mile widziane.

Awatar użytkownika
kamilo
Posty: 1429
Rejestracja: pn 12 lut, 2007 10:46
Lokalizacja: DG

Post autor: kamilo » czw 29 maja, 2008 19:15

Elemet aerodynamiczny znajdujący się z tyłu bolidu, pod podwoziem. Jego części unosząc się do góry ukierunkowują strugi powietrza przepływajace pod samochodem. Powoduje to zmniejszenie ciśnienia pod bolidem generując dodatkową siłę docisku.
Idź do Biedronki, połóż głowę na wadze i naciśnij "burak"...

Awatar użytkownika
soh
Posty: 37
Rejestracja: pn 28 kwie, 2008 10:22

Post autor: soh » czw 29 maja, 2008 20:19

W jaki sposób ten element powoduje zmniejszenie ciśnienia pod bolidem? Z czego to wynika?

Awatar użytkownika
lg2000
Posty: 1841
Rejestracja: pn 02 lip, 2007 10:25
Lokalizacja: EPML

Post autor: lg2000 » czw 29 maja, 2008 20:58

soh pisze:W jaki sposób ten element powoduje zmniejszenie ciśnienia pod bolidem? Z czego to wynika?
Dyfuzor
Rurą jest tu obszar pomiędzy podłogą bolidu a asfaltem.

Awatar użytkownika
soh
Posty: 37
Rejestracja: pn 28 kwie, 2008 10:22

Post autor: soh » czw 29 maja, 2008 22:58

No tak, tylko że rura o zwiększającym się przekroju (klasyczny dyfuzor) podnosi ciśnienie.

zyzyx
Posty: 26
Rejestracja: sob 24 maja, 2008 17:05

Post autor: zyzyx » pt 30 maja, 2008 00:02

Wszystko zależy jak jest ukierunkowana ta "rura". A ściślej gdzie będzie miała wlot a gdzie wylot... Zależnie od tego może zwiększać ciśnienie lub zmniejszać...

Awatar użytkownika
soh
Posty: 37
Rejestracja: pn 28 kwie, 2008 10:22

Post autor: soh » pt 30 maja, 2008 00:05

Nie no, taki klasyczny dyfuzor czyli rura rozbieżna zawsze jest kanałem hamującym, w związku z tym odbudowującym ciśnienie. Może ten samochodowy dyfuzor to nie jest taki zwykły dyfuzor. Ktoś może zna dokładną geometrie czegoś takiego?

Awatar użytkownika
hideto
Posty: 10740
Rejestracja: czw 15 cze, 2006 17:57
Kontakt:

Post autor: hideto » pt 30 maja, 2008 06:21

dyfuzor to tylko jeden element tej układanki i bez reszty tak naprawdę nic nie robi.

powietrze atmosferyczne wpada pod bolid z dużą prędkością z przodu i jest sprężane pod bolidem, znacznie zwalnia, następnie odpowiednie ukształtowanie koncówki płyty podłogowej (po naszemu dyfuzora) ponownie przyśpiesza strugę powietrza tworząc podciśnienie dokładnie na wysokości tylnych kół. Całość działa na zasadzie tzw. Zwężki Venturiego.

Obrazek

cała zabawa jest osłabiana poprzez zakaz płaskich podłóg i brak kurtyn, przez co struga powietrza jest zaburzona i nie można wykorzystać całego powietrza które trafia pod bolid bo część ucieka bokami.
Ostatnio zmieniony pt 30 maja, 2008 10:46 przez hideto, łącznie zmieniany 1 raz.
"Człowiek, który zgadza się ze wszystkimi, nie zasługuje na to, by ktokolwiek się z nim zgadzał." - Winston Churchill

Ryrus
Posty: 11
Rejestracja: śr 08 kwie, 2009 10:20

Post autor: Ryrus » śr 08 kwie, 2009 10:35

Dyfuzor to przewód transportujący płyn (w tym wypadku powietrze), którego pole przekroju poprzecznego ziększa się wraz z przepływem płynu. To bardzo uproszczone pojęcie dyfuzora.
Na skutek zwiększającego się pola przekroju w przewodzie, rośnie jego prędkość. Traktując, że iloczyn prędkości i ciśnienia dla danego płynu jest stały, jeśli w danej chwili prędkość płynu rośnie, spada jego ciśnienie.

W przełożeniu na F1, prawdopodobnie tak skonstruowano tylne skrzydło i kadłub, że pod podwoziem tworzy się swego rodzaju dyfuzor zakończony wspomnianym tylnym skrzydłem, który powoduje zmniejszenie ciśnienia przepływajacego od podwoziem powietrza, a tym samym wytworzenie różnicy ciśnień pomiędzy strefą pod i nad podwoziem, a więc uzyskaniu dodatkowej siły dociskowej równą iloczynowi różnicy ciśnienia i powierzchni, na którą ta różnica działa.

Nizależnie tylne skrzydło daje docisk aerodynamiczny (jak w samolocie, już nie na zasadzie dyfuzora, a profilu aerodynamicznego) podobnie jak w pozostałych bolidach.

Nie widziałem różnic konstrukcyjnych samego skrzydła, ale wydaje się, że mówiąc o podwójnym dyfuzorze nie chodzi o rozwiązanie samego skrzydła, które miałoby dwa skrzydła, a jego dwufunkcyjne działanie.

Oczywiscie to tylko moje dyagacje

Awatar użytkownika
soh
Posty: 37
Rejestracja: pn 28 kwie, 2008 10:22

Post autor: soh » pt 10 kwie, 2009 18:21

Ryrus pisze: Na skutek zwiększającego się pola przekroju w przewodzie, rośnie jego prędkość. Traktując, że iloczyn prędkości i ciśnienia dla danego płynu jest stały, jeśli w danej chwili prędkość płynu rośnie, spada jego ciśnienie.
Bzdura. Jest dokładnie na odwrót, no chyba że mamy do czynienia z przepływem naddźwiękowym. Wtedy się zgodzę.

Awatar użytkownika
lg2000
Posty: 1841
Rejestracja: pn 02 lip, 2007 10:25
Lokalizacja: EPML

Post autor: lg2000 » sob 11 kwie, 2009 11:18

soh pisze:
Ryrus pisze: Na skutek zwiększającego się pola przekroju w przewodzie, rośnie jego prędkość. Traktując, że iloczyn prędkości i ciśnienia dla danego płynu jest stały, jeśli w danej chwili prędkość płynu rośnie, spada jego ciśnienie.
Bzdura. Jest dokładnie na odwrót, no chyba że mamy do czynienia z przepływem naddźwiękowym. Wtedy się zgodzę.
Brawo soh! Dla przepływów poddzwiękowych dysza jest elementem zwiększającym prędkość płynu a obniżającym ciśnienie. Dyfuzor to przeciwieństwo dyszy i zmniejsza prękość strugi a zwiększa ciśnienie. Dla przepływów naddzwiękowych role dyszy i dyfuzora się odwracają.
Wracając do meritum sprawy, dyfuzor w samochodzie F1 pełni funkcję końcowego elementu zwężki Bernouliego, tyle że w przeciwieństwie do pierwszych samochodów z "efektem przyziemnym" sposób realizacji jest bardziej skomplikowany. Pierwszy samochód z efektem przyziemnym to Lotus Type 78 z roku 1977 którego podłoga była podwójną klasyczną zwężką Bernouliego, z bocznymi kurtynami. Z powodu aktualnych ograniczeń regulaminowych podłoga w samochodzie F1 jest prosta i niedozwolone są boczne kurtyny powietrzne więc docisk aerodynamiczny realizuje się (oprócz skrzydła przedniego i tylnego) przez zróżnicowanie przepływu powietrza nad i pod samochodem. Skuteczność (czyli między innymi wymiary) tylnego dyfuzora ma zasadnicze znaczenie w kształtowaniu różnicy ciśnień na tylnej osi czyli siły docisku. Około 25% siły docisku pochodzi bezpośrednio z działania dyfuzora (układu z dyfuzorem) więc każdy sposób na zwiększenie skuteczności dyfuzora ma bezpośredni wpływ na docisk-> na szybkość. Dodatkowo część podwójnych dyfuzorów (ten drugi dyfuzor :) ) kieruje część powietrza w górę powodując dodatkowy docisk. IMO jest to zdecydowanie sprzeczne z duchem regulacji wypracowanych przez OWG gdzie założeniem było zostawienie jak największego strumienia powietrza za bolidem.

Ryrus
Posty: 11
Rejestracja: śr 08 kwie, 2009 10:20

Post autor: Ryrus » śr 15 kwie, 2009 10:54

soh pisze:Bzdura
:lol:

Dzieci - weźcie sobie książkę do mechaniki płynów, poczytajcie trochę, a potem decydujcie co jest bzdurą co nie. Takie okrzyki przypominaja mi wypowiedzi szanownego posła Jacka Kurskiego - głośne i idiotyczne jak jego autor.
Jeśli lektura książek jest dla was zbyt trudna wpiszce sobie hasło dyfuzor na googlach. To o czym mówicie to KONFUZOR, ale pewno nie wiecie o jego istnieniu.
DYSZA - to kanał prowadzący płyn, zmieniający jego prędkość z możliwie małymi stratami ciśnienia. Zmiana może być wielokrotna i przeciwna w czasie całego przepływu.
lg2000 pisze:dyfuzor w samochodzie F1 pełni funkcję końcowego elementu zwężki Bernouliego
pewno chodziło ci o dyszę/zwężkę Ventouriego (Bernouli zdaje się, że zajmował się przeplywami laminarnymi, które w F1 nie występują) - czyli potwierdzasz moje słowa. końcowa część dyszy Venturiego zwiększa swoje pole przekroju wraz z przepływem płynu. Zwęzka ta służy pomiarom prędkości. Doskonała zwężka Ventouriego nie daje jakichkolwiek zmian ciśnienia i prędkości przed i za nią tym samym nie daje efektów tworzenia podciśnienia. Możemy mówić o złożeniu konfuzora i dyfuzora dla uzyskania efektu zmiany ciśnienia, ale taki stwór z założenia nie jest już zwężką Ventouriego. Może co najwyżej ją przypominać kształtem.

Cytowanie dziennikarzy, którzy nie bardzo orientuja się z tematyce, a chcą zabłysnąć artykułem nie są argumentem. Jeśli ktoś cytuje czyjeś głupoty, może conajwyżej dorównać wiedzą imbecylowi, którego cytuje.

:grin:

Awatar użytkownika
don
Posty: 783
Rejestracja: wt 11 gru, 2007 12:41
Lokalizacja: Krk/Lkr

Post autor: don » śr 15 kwie, 2009 12:31

Ryrus, bzdury to Ty wygadujesz. Zwiększenie przekroju poprzecznego powoduje zmniejszenie prędkości przepływu. Wie o tym każde dziecko, które widziało jak działa strzykawka z igłą i bez.

Nie musisz się tu zasłaniać mądrymi książkami, które gdzieś tam wynalazłeś.

Ryrus
Posty: 11
Rejestracja: śr 08 kwie, 2009 10:20

Post autor: Ryrus » śr 15 kwie, 2009 13:23

don pisze:Ryrus, bzdury to Ty wygadujesz. Zwiększenie przekroju poprzecznego powoduje zmniejszenie prędkości przepływu. Wie o tym każde dziecko, które widziało jak działa strzykawka z igłą i bez.
proszę poczytaj książki

Awatar użytkownika
don
Posty: 783
Rejestracja: wt 11 gru, 2007 12:41
Lokalizacja: Krk/Lkr

Post autor: don » śr 15 kwie, 2009 13:32

Dyfuzor – kanał przepływowy z rosnącym przekrojem poprzecznym, np. stożkowo rozszerzający się lub spiralny odcinek rury, kanał międzyłopatkowy ograniczony łopatkami sprężarki przepływowej lub pompy wirowej. W dyfuzorze (w wyniku wzrostu przekroju poprzecznego) następuje spowolnienie przepływu płynu, co odpowiada przemianie energii kinetycznej strumienia w energię ciśnienia.
Za : Leksykon Naukowo-Techniczny WNT Warszawa 1974, wydanie drugie, s.97 ISBN N/A

Może teraz odszczekasz swoje "mundrości"? Że o chamskich odzywkach to już nie wspomnę.

Awatar użytkownika
surykatek
Posty: 352
Rejestracja: czw 26 mar, 2009 22:31

Post autor: surykatek » śr 15 kwie, 2009 13:37

hahahaha brawo Don ;)

Ryrus, słaaaaabo i blado wypadłeś kolego ;) zadaj sobie pytanie, czy woda plynie szybciej na wąskim czy na szerokim odcinku rzeki ?
w zeszłym sezonie -> i had a dream :) Vettel 2010 F1 world champion!! <-! i ten sen się spełnił!!!!!

Ryrus
Posty: 11
Rejestracja: śr 08 kwie, 2009 10:20

Post autor: Ryrus » śr 15 kwie, 2009 13:39

To tak dla wyobraźni - może do niektórych dotrze.

Don, wyobraź sobie strumyk, który plynie równym, jednakowospadzistym korytem. Na powierzchni płynie sobie listek. Listek poruszał się będzie mniej więcej ze stałą prędkością.
W tym samym korycie ustawmy pod wodą próg ograniczająca pole przekroju (analogicznie jak konfuzor). Co się stanie z listkiem, wyraźnie zwolni.

A co będzie jeśli w korycie wykopiemy dół? Przepływajacy nad dołem listek przyśpieszy.

Jeszcze inny przykład.
Weź dwie kartki paperu A4, przeciągnij je wzdłuż po brzegu stołu tak by kartka była łukowata. weź te dwie kartki w dwie ręce za ich koniec i postaw na stole na ich długich krawędziach tak, by wypukłości były skierowane do siebie i oddalone o 10 cm od siebie. Utworzysz w ten sposób dyfuzor. Teraz dmuchnij pomiędzy kartki wzdłuż nich. Zapewniam Cię, że kartki zaczną przysuwać się do siebie. Dlaczego? Bo prędkość przepływu wzrośnie a ciśnienie zmaleje.

[ Dodano: Sro 15 Kwi, 09 13:40 ]
ok spowolnienie przepływu strumienia płynu, ale nie cząstki płynu - jesli wogóle wiecie że to różnica

[ Dodano: Sro 15 Kwi, 09 13:43 ]
surykatek pisze:Ryrus, słaaaaabo i blado wypadłeś kolego zadaj sobie pytanie, czy woda plynie szybciej na wąskim czy na szerokim odcinku rzeki ?
prędkość przewpływu wody w korycie rzeki zależy od spadku koryta a nie jego szerokości

Awatar użytkownika
surykatek
Posty: 352
Rejestracja: czw 26 mar, 2009 22:31

Post autor: surykatek » śr 15 kwie, 2009 13:44

Ryrus wyglupiasz sie? mowisz dokladnie odwrotnie jak bedzie, jesli strumyk w jakims oscinku jest glebszy woda plynie wolniej, tym samym strumyk tez, jesli jest plytko, woda popierdzielac zaczyna, tym samym listek tez :D:D:D:D:D

powiedz ze sie wyglupiasz bo nie wierze ze piszesz powaznie :D:D:D:D

jest dokladnie odwrotnie niz to jak ty piszesz :D

[ Dodano: Sro 15 Kwi, 09 13:49 ]
Ryrus pisze:
surykatek pisze:Ryrus, słaaaaabo i blado wypadłeś kolego zadaj sobie pytanie, czy woda plynie szybciej na wąskim czy na szerokim odcinku rzeki ?
prędkość przewpływu wody w korycie rzeki zależy od spadku koryta a nie jego szerokości

uuuu uu uuuuuuuuuu nie ma sensu z tobą ta dyskusja :D

czyli jak jest rzeka, plynie sobie rownym korytem i rownym spadkiem ciagle ale w pewnym odcinku jest dwa razy glebsze koryto i dwa razy szersze to woda tam plynie rownie szybko i listek na niej tez, jak na wczesniejszym plytkim i waskim odcinku ?

a jak plynie rzeka i nagle wplywa do jeziora ktore znowu konczy sie rzeką ;) to ten listek w rzecze i jeziorze tez bedzie tak samo syzbko sie poruszal i strumien wody tez?

Ryrus powooooli powooooooooli pomysl spokojnie,,,,,,, ;)

najlepiej zapraszam cie na spływ Dunajcem w Pieninach :D zakumasz od razu o co chodzi ;) i jak to dziala
Ostatnio zmieniony śr 15 kwie, 2009 14:45 przez surykatek, łącznie zmieniany 1 raz.
w zeszłym sezonie -> i had a dream :) Vettel 2010 F1 world champion!! <-! i ten sen się spełnił!!!!!

Ryrus
Posty: 11
Rejestracja: śr 08 kwie, 2009 10:20

Post autor: Ryrus » śr 15 kwie, 2009 13:50

Surykatek - póbowałeś z kartkami?

Na strumieniu listek przyspieszy dopiero po przekroczeniu progu, przed progiem zwolni.

Jeśli kogoś obraziłem przepraszam, ale piszę jak najbardziej prawdę i nie wygłupiam się.

Awatar użytkownika
surykatek
Posty: 352
Rejestracja: czw 26 mar, 2009 22:31

Post autor: surykatek » śr 15 kwie, 2009 13:51

ty piszesz o spadku, o dajmy na to tym, ze woda szybciej sie porusza na wodospadzie ;) niz w rzecze, a my ci mowimy o szerokosci i glebokosci, ktora TEZ spowalnia lub przyspiesza nurt rzeki, jesli spadek jest ciagle 10% rzeki a rzeka jest szersza lub waska, gleboka lub plytka to predkosc nurtu jest RÓŻNA !! i tak dziala dyfuzor! rozszerza wylot powietrza! nie zmienia jego kąt wylotu! tylko "pogłębia i poszerza" jesli by to przeniesc na rzękę ;) czy tam strumyk, a nie podowuje wzorst spadku rzeki :P
Ostatnio zmieniony śr 15 kwie, 2009 13:54 przez surykatek, łącznie zmieniany 1 raz.
w zeszłym sezonie -> i had a dream :) Vettel 2010 F1 world champion!! <-! i ten sen się spełnił!!!!!

Ryrus
Posty: 11
Rejestracja: śr 08 kwie, 2009 10:20

Post autor: Ryrus » śr 15 kwie, 2009 13:52

surykatek pisze:czyli jak jest rzeka, plynie sobie rownym korytem i rownym spadkiem ciagle ale w pewnym odcinku jest dwa razy glebsze koryto i dwa razy szersze to woda tam plynie rownie szybko i listek na niej tez, jak na wczesniejszym plytkim i waskim odcinku ?
jeszcze raz - nie chodzi ani o głębokość koryta, ani o szerokość tylko jego spadek

[ Dodano: Sro 15 Kwi, 09 13:56 ]
Wiem jak działa dyfuzor - miałem na studiach, badałem prędkości i ciśnienia przepływu cieczy w dyfuzorze, konfuzorze, zwężce Ventoriego itd. Laboratoria zaliczone, egzamin zdany.

Awatar użytkownika
surykatek
Posty: 352
Rejestracja: czw 26 mar, 2009 22:31

Post autor: surykatek » śr 15 kwie, 2009 13:56

ok ale dyfuzor nie dziala tak! nie zmienia kąta spadku? bo niby spadekczego? powietrza? co ma spadek do przelotu powietrza! dyfuzor powieksza/poszerza wylot powietrza i zwalnia tempo wylatującego powietrza w szerszej czesci dyfuzora, ale dzieki niemu powietrze pod bolidem plynie szybciej,
Ostatnio zmieniony śr 15 kwie, 2009 13:58 przez surykatek, łącznie zmieniany 1 raz.
w zeszłym sezonie -> i had a dream :) Vettel 2010 F1 world champion!! <-! i ten sen się spełnił!!!!!

Ryrus
Posty: 11
Rejestracja: śr 08 kwie, 2009 10:20

Post autor: Ryrus » śr 15 kwie, 2009 13:58

ale i tak dobrze, ze ustaliliśmy, że dyfuzor to coś co się rozszerza a nie odwrotnie :lol:

[ Dodano: Sro 15 Kwi, 09 13:59 ]
może coś narysuję i pokażę

Awatar użytkownika
surykatek
Posty: 352
Rejestracja: czw 26 mar, 2009 22:31

Post autor: surykatek » śr 15 kwie, 2009 14:09

dyfuzor powoduje ze powietrze pod bolidem moze szybciej plynac (przynajmniej ja, mimo ze technicznych kierunkow nie studiowalem tak to pojmuje i widzę), roszerzajac wylot powietrza spod bolidu powoduje ze w waskich jego partiach (pod bolidem) powietrze plynie szybciej, ale u wylotu wolniej i to powoduje (ten szerszy wylot) ze powietrze z waskich partii jest "zasysane", i w waskich plynie szybciej czyli pod bolidem, za bolidem czyl iw szerszych partiach dyfuzora wolniej ;)

wiec mylnie pisales ze w szerszych partiach dyfuzora powietrze przyspiesza,, ono przyspiesza w waskich ;) dzieki temu ze cisnienie w predkosc w szerokich jego partiach zmeijsza sie i tym samym "wysysa" powietrze z wąskiej jego częsci.
w zeszłym sezonie -> i had a dream :) Vettel 2010 F1 world champion!! <-! i ten sen się spełnił!!!!!

Ryrus
Posty: 11
Rejestracja: śr 08 kwie, 2009 10:20

Post autor: Ryrus » śr 15 kwie, 2009 14:26

Sorki muszę czasami oderwać się do pracy

Pozostawmy na razie bolid, bo tu obowiązuja przepisy by nie twarzyć pod podłogą dyfuzora.

Spróbuję to trochę wytłumaczyć.

Powietrze wpada do początku dyfuzora poprzez rurę. Obierzmy sobie cząstkę powietrza i przyjmijmy, że powietrze jest nieściśliwe, nie ma tarcia itd. W rurze nasza obrana cząstka porusza się wraz ze swoja sąsiadka z prędkością 10 km/h, porusza się równolegle do ścianki rury. Nasza cząstka wpada teraz do dyfuzora. Okazuje się, że przekrój przewodu w którym płynie jest coraz większy i nie zmienia się skokowo, ale ciągle. Nasza cząstka nie płynie już równolegle do ścianek wcześniejszej rury, lecz jej wektor prędkości odchyla się o kąt pomiędzy ścianą wcześniejszej rury, a ścianą dyfuzora. Teraz, by być cały czas na wysokości swojej sąsiadki musi płynąć szybciej. To tak jakbyśmy ścigali się z kolegą na 100 m, z tym, że my bieglibyśmy na ukos. Abyśmy razem osiągnęli metę w tym samym czasie, my musimy biec szybciej niż nasz kolega.
Ta większa prędkość musi odbić się jakimś kosztem, spada ciśnienie wytwarzane przez naszą cząstkę i jej sąsiadki.

[ Dodano: Sro 15 Kwi, 09 14:31 ]
Wracając do bolidu, przypuszczam, że Brawn skonstruwał tak swój bolid, że tylne pod tylne skrzydło trafia powietrze np. z chłodnicz cieczy, może chłodnic rur wydechowych, a może spod zawieszenia tworząc pwenego rodzaju dyfuzor a tym samym dodatkowy docisk.

[ Dodano: Sro 15 Kwi, 09 14:37 ]
Spójżcie na niektóre rury wydechowe (to co wychodzi z tłumika) w lepszum wydaniu, Pomimo, ze z zewnątrz tworzą cylinder, w środku jest to stożek. Dzięki niemu wzrasta prędkość wudalanych spalin co zmniejsza nieco opory układu wydechowego i podnosi moc silnika (w sposób tak naprawdę minimlany)

Awatar użytkownika
alma
Posty: 978
Rejestracja: sob 24 lut, 2007 15:08
Lokalizacja: Grb/Lbn/Łódź

Post autor: alma » śr 15 kwie, 2009 14:44

Ta rzeka to przykład marny do dyfuzora...I nie gadajcie herezji, że rzeka płynie tak samo szybko niezależnie od szerokości i głębokości. Największa prędkość jest w wąskiej i głębokiej rzece, najmniejsza w płytkiej i szerokiej, spadek to już inna bajka, ale jak wpływa to każdy wie. Ale gdzie ten spadek znacznie wpływający na prędkość powietrza Ryrus widzi w dyfuzorze to ja nie wiem.
listek i zapora to też marniawy przykład, bo o ile cząstki na dni są spowalniane o tyle te na górze poruszają się znacznie szybciej, bo muszą tą samą ilością wody pokonać mniejszy przekrój.
Zgrywam grzeczną panienkę, ale jeszcze dzisiaj będę niegrzeczna...

Ryrus
Posty: 11
Rejestracja: śr 08 kwie, 2009 10:20

Post autor: Ryrus » śr 15 kwie, 2009 14:45

Ostatni przykład - bardzo obrazowy. Może któryś z was biegał przełaje. Przed metą często robiony jest zwężający się lej, by na metę zawodnicy wpadali jednocześnie, i by wyłapać kolejność zawodników na mecie. Wyobraźcie sobie 50 osób jednocześnie wpadających na początek leja. Lej się zwęża i biegnący poruszają się coraz wolniej, bo im ciasno. Za to ścisk (cisnienie) jest duże.
I odwrotnie. W szkole kończy się lekcja, dzwonek zadzwonił, a na boisku ktoś sprzedaje watę cukkrową. Dzieci tłoczą się przy drzwiach, ale zaczną biec dopiero wtedy, gdy pole przekroju się zwiększy - czyli po MINIĘCIU drzwi.

Awatar użytkownika
yarpen.zirgin
Posty: 4404
Rejestracja: pt 16 lut, 2007 12:46

Post autor: yarpen.zirgin » śr 15 kwie, 2009 14:49

Chyba piszecie o tym samym. W dyfuzorze po rozszerzeniu się "rury" powietrze ma mniejsze ciśnienie a większą prędkość (jedno wynika z drugiego).

Natomiast prędkość mierzona wzdłuż bolidu jest stała, mam rację?
KubicoManiak vel Dobro Squad
CHAM squad

Ryrus
Posty: 11
Rejestracja: śr 08 kwie, 2009 10:20

Post autor: Ryrus » śr 15 kwie, 2009 15:10

yarpen.zirgin pisze:Natomiast prędkość mierzona wzdłuż bolidu jest stała, mam rację?
w uproszczeniu jakie tu przyjeliśmy tak właśnie będzie.

Rzeka to zly przyklad. Przyrost prędkości wody w wodospadzie to bardziej efekt zamiany energii potencjalnej w kinetyczną. Szerokie koryta leniwej rzeki to najczęściej efekt wyczerpania energii potencjalnej względem morza.

[ Dodano: Sro 15 Kwi, 09 15:13 ]
alma pisze:listek i zapora to też marniawy przykład, bo o ile cząstki na dni są spowalniane o tyle te na górze poruszają się znacznie szybciej, bo muszą tą samą ilością wody pokonać mniejszy przekrój.
właśnie twierdzę, że przy zaporze podwodnej w kształcie konfuzora listek po powierzchni będzie płynął wolniej.

[ Dodano: Sro 15 Kwi, 09 15:20 ]
najlepiej zapraszam cie na spływ Dunajcem w Pieninach zakumasz od razu o co chodzi i jak to dziala

ze wstydem przyznaję, że w Pieninach nie byłem i chętnie się wybiorę. Surykatek, dam Ci znać jeśli będę jechał, może nie rozwiążemy teorii dyfuzora, ale piwko możemy wysączyć :lol:

Awatar użytkownika
don
Posty: 783
Rejestracja: wt 11 gru, 2007 12:41
Lokalizacja: Krk/Lkr

Post autor: don » śr 15 kwie, 2009 16:49

Ryrus pisze:Dzieci tłoczą się przy drzwiach, ale zaczną biec dopiero wtedy, gdy pole przekroju się zwiększy - czyli po MINIĘCIU drzwi.
A ten przykład to po prostu jaja :lol:
yarpen.zirgin pisze:Chyba piszecie o tym samym. W dyfuzorze po rozszerzeniu się "rury" powietrze ma mniejsze ciśnienie a większą prędkość (jedno wynika z drugiego).
Już pisano, że jest dokładnie na odwrót...
yarpen.zirgin pisze:Natomiast prędkość mierzona wzdłuż bolidu jest stała, mam rację?
Ryrus pisze:w uproszczeniu jakie tu przyjeliśmy tak właśnie będzie.
Co też pokazuje, co jest warte to uproszczenie, bo w rzeczywistości jest dokładnie odwrotnie.

ODPOWIEDZ

Wróć do „F1 - forum techniczne”