Jak zrobić setup?

Informacje prasowe GP2 Leauge

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
Chipita
Posty: 2345
Rejestracja: pn 22 paź, 2007 16:10
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Jak zrobić setup?

Post autor: Chipita » pn 17 sie, 2009 12:48

Czyli pytanie, które zawsze dręczy początkujących. Nie pozostaje nic innego jak trochę poczytać i próbować, próbować, próbować, próbować...

Kilka przydatnych linków:

Jak zrobić setup. (nasz stary temat, poradnik z F1C + 3 strony pytań i odpowiedzi
rFactor - setup (z ligny temat, może się przydać)

Jak macie jakiekolwiek pytania to pisać w tym temacie, na pewno uzyskacie pomoc. ;)

Awatar użytkownika
MikeF1
Posty: 433
Rejestracja: pt 10 sie, 2007 16:08
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: MikeF1 » czw 17 wrz, 2009 13:07

Ponieważ jestem zdania, że domyślny setup w modzie GP2L jest niebezpieczny w jeździe, postanowiłem napisać kilka porad dla tych, co nie radzą sobie z ustawieniami.

Oczywiście każdy ma inny styl jazdy, więc skupię się głównie na rozwiązywaniu problemów w prowadzeniu, zamiast podawać sprawdzone wartości. Balans bolidu musi być ustawiony tak, żeby był on przewidywalny w szybkich jak i wolnych zakrętach. Według mnie w szybkich zakrętach sprawuje się on dobrze, o wiele gorzej jest w wolnych. Ustawiamy default setup i wyjeżdżamy na tor.

Pierwsze co się pojawia to:
1. Problem na wyjściach z wolnych zakrętów.
- za niski camber, w default wartości są przesadzone i bolid zaczyna tańczyć kiedy wychodzimy z apex-u. Dzieje się tak, bo po wejściu w zakręt koła przednie i tylne wchodzą w poślizg i z poślizgu pierwsze wychodzą przednie, łapią przyczepność i bolid zaczyna wtedy mocniej skręcać, tył nie wyszedł jeszcze z poślizgu a dostaje kolejne przeciążenie i kolejny poślizg. Ustawmy tak CAMBER, żeby tego efektu się pozbyć. Przód około -3.2, tył -2.0.
- REAR TOE IN: jest domyślnie ustawione za wysoko, przekracza punkt optymalny. Proponuję ustawić 0.20. Poprawi się stabilność na wejściach i wyjściach
- FRONT TOE IN: zwiększenie tej wartości (bardziej na minus) spowoduje podsterowność na wejściach i przyjemną podsterowność na wyjściu, co też pomoże wyeliminować spiny, zmianę tego ustawienia można zrekompensować zmniejszeniem COAST.
- spiny na wyjściu przy dodawaniu gazu można wyeliminować przez zmniejszenie POWER w dyferencjale. Teoretycznie powinno to dać nadsterowność, bo dyferencjał jest bardziej spięty, ale poślizg jest wtedy lepiej kontrolowany, bo oba koła mają wtedy podobny uślizg, łatwiej jest kontrować. Proponuję ustawić POWER na 20%.
- na końcu bawimy się PRELOAD i ustawiamy pod swój styl jazdy, niższy to bardziej agresywne wejścia i wyjścia, wyższy - odwrotnie

Teraz znów wyjeżdżamy na tor i pojawi się niestety
2. Podsterowność na wejściu w zakręt i w samym zakręcie
- możemy to poprawić przez zmniejszenie AntiRollBar z przodu i zwiększeniu ARB z tyłu
- zmiękczeniu przednich sprężyn (ostrożnie, bo zmienia cały balans bolidu)
- zmniejszeniu ciśnienia opon z przodu
- zwiększeniu CASTER z 7.0 na 7.5 lub więcej

Jeśli to wszystko ustawimy precyzyjnie, to powinno być już bardzo przyjemnie. Teraz sprawdzamy, czy nie możemy lepiej pokonywać szybkich zakrętów / łuków.

3. Regulacja balansu w szybkich zakrętach
- można zmienić różnicę w ustawieniu skrzydeł przód/tył: więcej tył to podsterowność, więcej przód - nadsterowność
- można zmienić wysokość zawieszenia: wyżej z przodu to większa Vmax i większa podsterowność, wyżej z tyłu, to większa Vmax i większa nadsterowność
- twardość sprężyn przód i tył: twardziej przód - większa podsterowność, twardziej tył - większa nadsterowność

Bolid powinien się prowadzić już bardzo dobrze. Myślę, że te wskazówki trochę pomogą w stabilniejszym prowadzeniu bolidu. Jak macie jeszcze jakieś pytania, albo coś jest niezrozumiałe, to piszcie w tym temacie.
Ostatnio zmieniony czw 17 wrz, 2009 20:10 przez MikeF1, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Etienne
Posty: 87
Rejestracja: pt 04 wrz, 2009 22:44
Lokalizacja: Żyrardów

Post autor: Etienne » czw 17 wrz, 2009 13:48

Dzięki
Pozdrawiam

Awatar użytkownika
Matthias
Posty: 518
Rejestracja: ndz 05 sie, 2007 10:46
Lokalizacja: Wolbrom
Kontakt:

Post autor: Matthias » czw 17 wrz, 2009 19:27

Proponuje do paczki ( tej w której będą malowania/zespoły ) dodać poprawiony defaultowy setup, bo większość nowych jeździ na defie, nie zmieniając nic.

Dzięki Mike za ten poradnik, tyle lat w simracingu, a zawsze się czegoś dowiem nowego :P

btw. fajnie prosto opisane, bez żadnych zagmatwanych sformułowań.

Awatar użytkownika
Chipita
Posty: 2345
Rejestracja: pn 22 paź, 2007 16:10
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Post autor: Chipita » czw 17 wrz, 2009 19:54

Matthias może w ogóle każdemu pełny dobry setup wysłać? :) Default zostaje, czytać to co Mike napisał i te porady wyżej i samemu robić, uczyć się. :)
ESPAÑA !!!

Awatar użytkownika
MikeF1
Posty: 433
Rejestracja: pt 10 sie, 2007 16:08
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: MikeF1 » czw 17 wrz, 2009 20:11

poprawka: niższe FRONT TOE IN daje podsterowność na wejściu i wyjściu.

Awatar użytkownika
Matthias
Posty: 518
Rejestracja: ndz 05 sie, 2007 10:46
Lokalizacja: Wolbrom
Kontakt:

Post autor: Matthias » czw 17 wrz, 2009 21:28

Chipita pisze:Matthias może w ogóle każdemu pełny dobry setup wysłać?

A czemu nie? Ja swoimi setupami będę się chętnie dzielił, bo inni dzielili się ze mną. To nie setup jeździ.

A co do tego Defaulta to chodziło mi to tych co zaczynają przygodę i jeszcze nawet nie są w lidze. Jeżeli bolid się prowadzi lepiej, jest większa szansa, że ów nowicjusz zapisze się do ligi ;)

Awatar użytkownika
Chipita
Posty: 2345
Rejestracja: pn 22 paź, 2007 16:10
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Post autor: Chipita » czw 17 wrz, 2009 21:35

Znaczy wiesz, mój setup i tak teraz z pół ligi ma, ale bardziej jestem za tym, żeby zamiast dawać setupy to pomóc w robieniu ich. ;)
ESPAÑA !!!

Awatar użytkownika
Matthias
Posty: 518
Rejestracja: ndz 05 sie, 2007 10:46
Lokalizacja: Wolbrom
Kontakt:

Post autor: Matthias » czw 17 wrz, 2009 21:55

Chipita pisze: to pomóc w robieniu ich.

True ;)

Awatar użytkownika
maka87-1992
Posty: 952
Rejestracja: czw 24 sty, 2008 16:56

Post autor: maka87-1992 » czw 17 wrz, 2009 23:34

Chipita pisze:Znaczy wiesz, mój setup i tak teraz z pół ligi ma, ale bardziej jestem za tym, żeby zamiast dawać setupy to pomóc w robieniu ich. ;)
A ja jeszcze nie mam, trzeba się tam gdzieś zakręcić :), osobiscie sam chetnie setupami sie wymieniam jednakże to raczej ja dostaję pomoc w ich ustawianiu niż sam jej udzielam ale taki mały poradnik Mike wiele mi rozjasnił :)

Skat
Posty: 67
Rejestracja: śr 04 lis, 2009 13:00
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Skat » pn 09 lis, 2009 13:55

Mam pytanie, takie bardzo banalne. Czy mógłby ktoś wytłumaczyć mi czym dokładnie owocuje podsterowność a czym nadsterowność? I chciałem bardzo prosić żeby ktoś mi pomógł ustawić setup na Barcelonę, gdzie będę zdawał licencję. Jestem początkujący i strasznie denerwuje mnie świadomość że nie wiem czy to moje błędy w jeździe czy błędy mojego setupu. Z góry dziękuje.

Awatar użytkownika
yarpen.zirgin
Posty: 4404
Rejestracja: pt 16 lut, 2007 12:46

Post autor: yarpen.zirgin » pn 09 lis, 2009 14:15

Cokolwiek byś nie robił, spiny i wyjazdy za tor są wynikiem Twoich błędów, przynajmniej ja tak uważam. Setup może być bardziej lub mniej stabilny, szybszy lub wolniejszy, ale w końcu to jest zawsze problem kierowcy:)
Akurat ten mod z tym defaultowym setupem są dość trudne, trzeba się przyzwyczaić. Mniej gazu, więcej precyzji i obycia.
O nad i podsterowności poczytaj sobie w necie. Sporo tego jest.
KubicoManiak vel Dobro Squad
CHAM squad

ODPOWIEDZ

Wróć do „Informacje Prasowe”